POW! WOW! Rotterdam trekt duizenden bezoekers naar Feijenoord met street art


Ondanks alle maatregelen een cultureel evenement vieren waarbij ruim 5000 bezoekers een week lang in de buitenlucht van diverse vormen van straatkunst genoten hebben? POW! WOW! Rotterdam bewees dat het, met een hoop aanpassingsvermogen en nog veel meer teamspirit, wel degelijk kan.

Een week lang kwam een diverse groep artiesten uit binnen- en buitenland samen in Feijenoord, om de wijk in te trekken en te verfraaien met publieke kunst. Muralisten Andre HZS (Nederland), Anna T-Iron (Duitsland), Engin Dogan (Duitsland), HALFSTUDIO (Portugal), Helen Proctor (Australië), INSA (Engeland), MOTS (Portugal/Polen), NILS (USA), Ola Kalnins (Zweden), Ox-Alien (Nederland), ROIDS (Engeland) en Vandals On Holidays (Spanje) maakten schitterende schilderingen waarvan de buurtbewoners en al hun bezoekers nog lang genieten kunnen. De hele week trokken er fietstours langs alle werken, onder begeleiding van een gids.

Artwork: Pappas Pärlor, foto: Martine Kiers

Maar zij waren niet enige kunstenaars die er een indruk achterlieten. De Zweedse Johan Karlgren, ook wel bekend als Pappas Pärlor, zorgde voor een lach op het gezicht van talloze passanten. De inventieve manier waarop zijn pixel art-installaties gebruikmaken van hun omgeving vielen ondanks hun geringe formaat vele mensen op. Sterker nog, de stenen om de hoek van een portiek die hij met minuscule barkrukken, bierglazen en een bord millimeters-grote taco’s omtoverde in een heus barretje, is zelfs in het gerenommeerde Mauritshuis opgevallen. Karlgren’s minimalistische pixel-versie van het Meisje met de Parel van Johannes Vermeer siert die bar, en op verzoek van het museum waar het origineel huist, heeft Karlgren voor hen inmiddels ook een exemplaar uit strijkkralen opgebouwd.

Artwork: Onno Poiesz, foto: Martine Kiers

Daarnaast bood POW! WOW! Rotterdam tijdens deze vierde editie voor het eerst een tentoonstelling van sculpturen. In één van de gaskoepels in het Mallegatpark was een week lang het Sculpture House gratis te bezoeken. Deze expositie gecureerd door Rotterdams kunstenaar Onno Poiesz, bestond uit diverse installaties en beeldhouwwerken door kunstenaars met een post-graffiti achtergrond, die net als Poiesz hun werk uitgebreid hebben naar ruimtelijke vormen. Alleen al op de finaledag van zondag 12 september mocht hij er ruim 400 bezoekers verwelkomen.

Artwork: MOTS, foto: Martine Kiers

Dat de vele muurschilderingen niet enkel een breuk met het alledaagse bieden, maar ook diepe emoties los kunnen maken, bewees het Pools-Portugese duo Diogo Ruas en Jagoda Cierniak, bekend onder hun artiestennaam MOTS. Nadat zij de muur op de zijkant het pand aan Stieltjesplein 2A tot hun beschikking kregen, dat direct in de schaduw van de monumentale spoorbrug De Hef ligt, besloten zij wat research over de locatie te gaan doen. Zo stuitten zij op de film The Last Bridgekeeper van Dirk Rijneke. Het filmisch portret van Arie de Weerd, die dertig jaar lang brugwachter van De Hef was, wist hen zo te raken dat zij besloten deze in een muurschildering naar hun stijl proberen te vertalen. Hun eerbetoon leverde uiteindelijk niet alleen een prachtige, ingetogen schildering op, maar ook een emotionele ontmoeting met de weduwe van De Weerd, die niemand onberoerd liet.

Algemeen Directeur van POW! WOW! Rotterdam Dave Vanderheijden: “Zonder het team, de kunstenaars en de bezoekers zou POW! WOW! Rotterdam niets voorstellen. Ik ben echt trots dat we het voor de vierde keer geflikt hebben. De bewoners van Feijenoord hebben de kunstenaars met open armen ontvangen. Alle kunstenaars waren laaiend enthousiast over Rotterdam en vice versa.”

Artwork: Helen Proctor, foto: Martine Kiers

Vanwege de geldende maatregelen rondom de pandemie, kon POW! WOW! Rotterdam 2021 net als de voorgaande niet uitpakken met afsluitende festiviteiten, zoals in de eerste twee jaar het geval was. Dat duizenden Rotterdammers en bezoekers van ver buiten de stad desondanks hun hart ophaalden aan alle publieke kunst die er op deze schitterende nazomerdagen in Feijenoord te zien was, deed meer dan het verzachten van die pijn. Op de slotdag werden diverse grote voertuigen beschilderd tijdens VANS & CANS op het Afrikaanderplein, waar ook de oorsprong van street art veel ruimte kreeg: graffiti. Het bevestigde wederom de waarde van deze kunstvorm, en zorgde ervoor dat het een week was om nooit te vergeten.